Psykoterapi

Individuel psykoterapi
Indimellem åbner jeg op for individuelle klienter i en kortere periode, som typisk varer nogle måneder. Nuværende åbningsperiode varer indtil midt i juni – måske længere.
Det er derfor ikke muligt at gå i meget lange forløb hos mig.

Den typiske klient, som vælger at gå i terapi hos mig, har en eller flere af nedenstående ønsker:

  • Har brug for at tale en problematisk relation igennem til fx partner, forældre, børn eller andre vigtige personer.
  • Vil gerne reflektere over sig selv og sine valg i livet sammen med mig.
  • Vil gerne have hjælp eller inspiration til at vokse i troskab mod sine værdier og i sin evne til kærlighed, ydmyghed, autenticitet og nærvær.
  • Vil gerne blive bedre til at rumme og forstå egne eller andres følelser.
  • Har læst en eller flere af mine bøger og vil gerne have en personlig samtale om de indsigter, bogen/bøgerne har givet ham eller hende.
  • Har modtaget terapi andre steder med godt udbytte, men der er noget tilbage, som ikke flytter sig.

Klienter som vil være bedre tjent med en anden terapeut eller metode:
Hvis du ønsker en behandling, som er målrettet mod at fjerne bestemte symptomer som fx panikangst eller OCD, er det bedre at finde en terapeut, som er specialiseret i det og toptrænet i at bruge netop de psykoterapeutiske teknikker, der retter sig mod fjernelse af symptomer.

Hvis dit problem kræver et langt forløb over mange måneder, er det bedre med en terapeut, som har mere stabilt åbent.

Hvis du gerne vil have råd og vejledning i, hvordan du kan indrette dit liv, så det bliver godt at være i for en introvert eller særligt sensitiv, anbefaler jeg, at du begynder med at læse mine bøger. Det giver ikke mening at bruge dyr terapitid på, at jeg fortæller dig noget, som du selv kan læse eller lytte til. (Alle mine bøger findes både som papir og lydbøger).

Hvis du har en psykiatrisk diagnose eller meget omfattende problemer, er det bedre at finde en terapeut, som er mere stabil.

På hvilke ugedage kan man gå i terapi
Jeg har kun åbent for psykoterapi 1-2 dage om ugen. Det kan skifte lidt fra uge til uge, hvilken dag det er. Hvis du kun kan komme på en bestemt ugedag, er det bedre at finde en terapeut, som er mere fleksibel.

Sådan bestiller du en tid
Hvis du gerne vil begynde i et forløb hos mig, er det første, du skal gøre, at sende mig en mail, hvor du fortæller lidt om dig selv og om, hvad du gerne vil have hjælp til. Skriv til info@ilsesand.dk

Priser og flere oplysninger

Priser:

Individuel terapi pr. gang (40-50 min.) ………………….. kr. 1.000 / 750*

*Mængderabat til selvbetalere: Får du ikke samtalerne betalt af din arbejdsplads, et forsikringsselskab eller lignende, og har du heller ikke mulighed for at trække beløbet fra i skat, giver jeg mængderabat således:
Hvis du betale for 3  gange forud (kr. 3.000), får du den 4. gang gratis.
(De 4 gange skal i så fald være brugt indenfor en åbningsperiode.)
Nuværende åbningsperiode varer til midt i juni 2022 – måske længere.

Parterapi pr. gang (ca. 75 min.) …………………………….. kr. 1.690

Lægehenvisning
Hvis du har en lægehenvisning, er det muligt at få billig terapi hos en psykolog. Desværre kan jeg ikke tage imod en lægehenvisning, da jeg ikke har overenskomst med sygesikringen.

På nedenstående link kan du læse om, hvordan du får en lægehenvisning og finder en psykolog.
Læs om lægehenvisning

Praktiske oplysninger:
Samtalerne foregår i Skåde (7 km. syd for Århus C).

Betaling skal være bragt i orden, inden samtalen begynder.
Du kan godt vente med at beslutte, om du vil bruge mængderabat indtil 48 timer efter første samtale.
I så fald betaler du bare fuld pris for første samtale – og modregner efterfølgende beløbet i prisen for de 3 samtaler.

Du kan betale på en af følgende måder:

MobilePay til 24809982

Over netbank: Hvis du har betalt senere end dagen før i bankens åbningstid, skal du printe og medbringe en kvittering for din indbetaling.

Sparekassen Kronjylland. Kontonummer: 6187 0004229266

Kontant betaling
Du kan godt medbringe pengene kontant. I så fald skal du tage aftalte penge med, da jeg ikke har kontanter at give tilbage. Jeg modtager ikke betalingskort.

Afbudsregler:
Afbud skal meddeles hurtigst muligt og allersenest 24 timer før samtalen – så har jeg nemlig en chance for at nå at få fat på en af dem, der står på venteliste til et afbud.
Afbud meddeles per mail. Hvis det er i sidste øjeblik, så gerne både mail og SMS til 24809982.

Betaling ved afbud:
Afbud inden 24 timer før samtalen er gratis. Ved afbud senere end 24 timer før, men inden samme dag kl. 9.00 betales et gebyr på 400 kr. Ved afbud senere end  kl. 9 samme dag betales fuld pris for samtalen.

Når du vælger at gå i psykoterapi – gode råd
Husk at ting tager tid. Det er sjældent, at der sker nogen forandring første gang.

De første par gange går mest med, at vi lærer hinanden at kende. Det er typisk først 3. gang, at terapien begynder at blive rigtig effektiv.

Der er nogle mindre og meget afgrænsede problemer, som godt kan løses på en enkelt gang eller på meget få gange. Men det er undtagelsen og ikke noget, du kan regne med.

Det betyder ikke, at du ikke kan få noget ud af færre gange. Du kan altid blive klogere på dig selv.

Læs også dette, inden du bestiller en tid
Jeg har mange års erfaring med at give råd og psykoterapi til særligt sensitive eller introverte. Som psykoterapeut stiller jeg undersøgende spørgsmål, der kan hjælpe med at afklare situationen. Jeg lægger også stor vægt på at spejle klienten, så vedkommende bedre kan se og mærke sig selv. Derudover underviser jeg den enkelte klient i psykologiske emner relaterede til vedkommendes problem.

Psykoterapi er både behandling og individuel undervisning. Undervisningsdelen af den psykoterapi, jeg har givet, er blevet til bøger. De mest typiske problemer, vi løber ind i, giver jeg råd om i bøgerne.

Hvis du læser bøgerne, inden du begynder i et forløb i psykoterapi, vil du kunne klare dig med et færre antal timer. I nogle tilfælde, finder du selv redskaber til at forløse problemet, mens du læser bøgerne.

Nedenfor har jeg listet forskellige typer af problemer op og henvist til de bøger, der har råd i netop disse situationer.

Har du let ved at føle skam eller få dårlig samvittighed?
Hvordan du kan undersøge og rydde op i dine skyldfølelser, kan du læse om i bogen ”Venlige øjne på dig selv – slip dårlig samvittighed”. Her finder du redskaber, som kan hjælpe dig til at give slip på den overdrevne del af din dårlige samvittighed og blive venligere stemt mod dig selv.
Hvordan du kan bearbejde din skam kan du læse om i den, bog, der i begyndelsen hed ”Kærlige øjne forvandler skam til indre frihed”, men som blev udgivet med titlen: “Sig hej til din skam. En bog om at slippe frygten for at være forkert.”

Utilfredshed med – eller forvirring over – dine følelser
Hvis du har svært ved at forstå – eller holde af – dine egne følelser, kan du i bogen “Find nye veje i følelsernes labyrint” finde råd om, hvordan du kan forstå dine følelser, lægge afstand til dine tanker, håndtere angst og vrede og finde ind til dine inderste ønsker.

Problemer med relationer
Bogen “Savner du én? – guide til at hele en beskadiget relation eller give slip”, giver råd om, hvordan du kan genoprette en relation, der er blevet kølig eller kedelig. Den har også et bud på, hvornår det er bedre at give slip, og hvordan du bedst muligt kan gøre det.
Bogen “Kom nærmere – om kærlighed og selvbeskyttelse” kan gøre dig opmærksom på, hvornår du lægger afstand til andre for at passe på dig selv. Hvis du bliver klar over, at du lægger afstand i en relation, hvor du ellers gerne vil være nær eller intim, kan du vælge at sænke paraderne, så du bliver mere glad og tilfreds i relationen.
Bogen “Elsk dig selv” har et kapitel om, hvordan du kan skifte mellem forskellige grader af kontakt, så du bedre kan styre, hvor let eller dyb, du ønsker, din kontakt med forskellige mennesker skal være.
Bogen “Find nye veje” har et kapitel om, hvordan du kan spare på forklaringerne og udvide dit selvbillede, så du kan blive mere rummelig overfor dig selv og slappe mere af sammen med andre.

Hvis du føler dig utilstrækkelig, træt eller deprimeret
I så fald har du nok lidt for let ved at få dårlig samvittighed. Hvordan du kan undersøge og rydde op i dine skyldfølelser, kan du læse om i bogen ”Venlige øjne på dig selv – slip dårlig samvittighed”. Her finder du redskaber, som kan hjælpe dig til at give slip på den overdrevne del af din dårlige samvittighed og blive venligere stemt mod dig selv.

At finde sig til rette i livet som introvert eller særligt sensitiv
Hvis du er introvert eller særligt sensitiv, vil du opleve, at nogle af dine problemer forsvinder, når du sætter dig ind i din type og indretter dit liv, så det kommer i større overensstemmelse med hvem du er.
Tag eventuelt introvert test her 
Eller test om du er særligt sensitiv her
Bøgerne “Elsk dig selv – en guide for særligt sensitive og andre følsomme sjæle” og “Introvert eller særligt sensitiv – guide til grænser, glæde og mening” samt “Værktøj til hjælpsomme sjæle – især for særligt sensitive, som hjælper professionelt eller privat ” giver råd og vejleding i, hvordan du bedst muligt kan indrette dig i livet, hvis du er introvert eller særligt sensitiv.

Blive du let kejtet eller usikker i sociale sammenhænge?
Eller plages du af en efterfølgende udmattelse? Så er der nok skam på spil, og du kan have glæde af at læse ”Sig hej til din skam – en bog om at slippe frygten for at være forkert”.

Hvis du bliver udmattet af at hjælpe andre.
Læs bogen “Værktøj til hjælpsomme sjæle – især for særligt sensitive, som hjælper professionelt eller privat”. Den kan hjælpe med at sætte grænser, samt hjælpe mere effektivt, så du ikke bare bliver en sovepude, for den, du hjælper, men kan yde en hjælp, der kan gøre en forandring.

Sådan bestiller du en tid
Hvis du gerne vil begynde i et forløb hos mig, er det første, du skal gøre, at sende mig en mail, hvor du fortæller lidt om dig selv og om, hvad du gerne vil have hjælp til. Skriv til info@ilsesand.dk

Du kan købe bøgerne fx her

Læs mere om bøgerne her

psykoterapi og særligt sensitive

Jeg er optaget i Dansk Psykoterapeutforening

 Læs mere om psykoterapi og særligt sensitive