Gode råd mod overstimulering

Ingen bryder sig om overstimulering. Særligt sensitive mennesker bliver hurtigere overstimulerede end andre, så for dem er det særligt vigtigt, at finde gode strategier.

Ved overstimulering gælder det om at dyrke aktiviteter, hvor sindet slapper af. Det er en god idé at lave sig sin egen personlige liste over ting, der virker godt for én, for i situationen, hvor man er overvældet af for mange indtryk, har man ofte ikke overskud til at finde på andet end at trøstespise, gå i seng eller hænge foran fjernsynet. Og der er andre ting, der har en meget bedre virkning. Nedenfor ses et udpluk af forslag fra bogen: Elsk dig selv – en guide for særligt sensitive og andre følsomme sjæle.

bog om særligt sensitive mennesker

Aktiviteter, som kan anbefales mod overstimulering:

Dyrke yoga, pilates eller gymnastik.
Hvis du ikke orker at skulle ud af døren en aften om ugen, kan du, når du har fået det lært af en instruktør, købe dvd’er med øvelsesprogrammer eller låne dem på biblioteket og gøre øvelserne hjemme hos dig selv. Når du har brug for at være tilbagetrukket, kan du slukke telefonen, sætte en dvd på og give dig hen til programmet

Løbe en tur, styrketræne, cykle, dyrke vandgymnastik eller andre former for motion

Danse: Nogle særligt sensitive har meget glæde af bare at sætte musik på derhjemme og så ellers lade kroppen bevæge sig, som den mærker lyst til indefra. Det er samtidig en glimrende måde at få motion på

Tage et varmt bad eller fodbad

Give dig selv ansigtsmassage, håndmassage, fodmassage, kropsmassage. Tænde et stearinlys og lytte til musik imens.

Spille musik, hvis du kan, eller synge

Skrive bøger, digte, breve eller dagbog

Være Kreativ: Binde blomster, lave keramik, male billeder, lave skulpturer

Meditere, dyrke mindfullness eller yoga

Lave afspændingsøvelser

Finde et sted med en flot udsigt. Sidde og dvæle ved den

Sidde og se ind i ild. Optimalt foran en pejs eller ved et bål i selskab med f.eks. en spindende kat.

Tak om nogen vil tilføje flere forslag til gode aktiviteter mod overstimulering i kommentarfeltet nedenfor.

Læs mere om særligt sensitive mennesker her

14 thoughts on “Gode råd mod overstimulering

    1. Samme her.Er ikke så viktig i grunnen hva man gjør,men det er å anbefale at man gjør noe man liker veldig godt.Jeg lager mat.Men alene:)

  1. Jeg finder stor glæde og ro i sindet ved at vinterbade. jeg bader både i fjorden og i Vesterhavet. Specielt at gå en tur ved Vesterhavet og derefter bade i det dejlige kolde vand. Det er en velsignelse for sindet. Kh Lena

    1. Hei Lena! Jeg er så enig! Et bad alene året rundt er det aller beste for å roe ned et overstimmulert sinn!
      Ellers føles alle meditative aktiviteter godt, la hodet hvile, mens hender/kroppen gjør rutinearbeid!

  2. Jeg kan anbefale alt, hvor hænderne er optaget og hjernen bare kan få lov at bearbejde hvad den har brug for – dvs ‘sysler’ som puslespil, brodering eller vasketøj og strygning. 🙂

  3. Takk for gode tips til aktiviteter! Jeg vil føye til qi gong – for meg og mange en behagelig og styrkende treningsform.;)

  4. Hei:9 Jeg finner alltid ro i sinn og sjel når jeg går tur i skogen, alene. Også å pjuske i hagen, alene. Viktig for meg å være for meg selv, og ha stillhet når jeg er overstimulert. Bare lydene fra naturen, disse lydene virker som healing:) Alle luktene også. Vinterstid går jeg også tur, passer på at jeg ikke fryser:)

  5. For en fin liste, med nyttige tilføyelser! Takk.
    I tillegg: å gi seg selv reiki er fint for meg når jeg er overstimulert, hvis jeg ikke syr, strikker, gjør qi gong eller steller med blomster, da. Reiki er en healingform alle kan lære (på kurs).

  6. Jeg finner roen ved å gå tur/jogge i skogen. Ellers er jeg glad i utsikt også, det er noe av det beste som finnes. Heldigvis jobber jeg oppe i 14.etg og kan titte ut på den flotte utsikten og koble ut når jeg trenger det.

  7. For mig virker “vekselbad”. Jeg tager så varmt brusebad som muligt, så skifter jeg til lunkent vand og starter ved tærerne og arbejder mig stille og roligt op ad kroppen. Det er ikke sikkert man når helt op første gang og det er OK!
    Jer tørrer mig hurtigt og lægger mig under min dyne og ligger her til jeg mærker roen i hele kroppen. Det sker at jeg ikke finder roen, så kan jeg vælge at gøre det en gang mere.
    Nogle gange er det bare et varmt brusebad og under dynen der skal til.
    Jeg MÆRKER min krop meget under denne øvelse…

  8. Jeg holder af at hækle – jeg har projekter i flere forskellige sværhedsgrader til alt efter hvor overstimuleret jeg er. Dejligt at kunne fokusere på noget helt andet 🙂

  9. Gå og gøre rent i køkkenet, mens jeg hører P1 – eller andre sysler hjemme med en bevidsthed om, ikke at skulle ud af huset

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.