Særligt sensitive og angst

Jeg bliver ofte spurgt, om der er en sammenhæng mellem særligt sensitive og angst. Det vil jeg svare på nedenfor og desuden komme med et par forlag til håndtering af angst

Særligt sensitive mennesker har en levende forestillingsevne og en god fantasi. Det er en evne, som gør dem formidable til at være kreative og se nye muligheder.

Bagsiden af medaljen at mange særligt følsomme også er overmåde gode til at forestille sig, hvad der kan gå galt. Det er faktisk en evne, der er rigtig god at have. Ikke alle har den, og dem, der ikke har, kommer oftere galt afsted. Når man har talent for at skabe indre billeder og forestille sig godt og skidt, vil man opleve mere angst end de fleste andre. Derfor er der en sammenhæng mellem særligt sensitive og angst.

Søren Kierkegaard skrev, at angst er et signal om, at ånden er ved at vågne. Ofte hænger angst sammen med begavelse. Alligevel er der en tendens til at anse mennesker med angst som svage, og mange mennesker med angst føler sig mindreværdige og skammer sig. De synes selv, det er forkert at vise usikkerhed.

Jeg håber og tror, at den indstilling er ved at ændre sig. Personligt har jeg det rigtig godt i selskab med mennesker, der er gode til at fantasere, se nye muligheder og føle sig usikre.

Nedenfor følger et redskab mod katastrofefantasier fra min bog
Værktøj til hjælpsomme sjæle

Tænk de værste tanker til ende
Når vi tænker på noget, der gør os bange, er vi ofte tilbøjelige til hurtigt at vende tankerne mod noget andet, som det er mere behageligt at tænke på. Men på den måde kommer vi let til at stoppe op der, hvor katastrofetanken er på sit mest angstskabende niveau, måske har vi et indre katastrofebillede, som stivner og modstræbende ligger sig bagest i vores bevidsthed, hvorfra det truer med at vende tilbage.

At blive ved billedet i stedet for at forsøge at flygte fra det og tænke sine katastrofetanker helt til ende kan der være lettelse i. Spørgsmål som f.eks. ”Hvad er du allermest bange for lige nu?”, hjælper personen ind i angsten og i bedste fald opløser angsten sig, når man bare kommer tæt nok på.

Nedenfor følger et eksempel på en hjælpende samtale med en person, som har angst:

Per: Der skal være fyringsrunde på mit job i næste måned. Jeg er rigtig bange for at blive fyret.
Hjælper: Hvad ville være det værste for dig ved at blive fyret?
Per: Måske vil det være begyndelsen på en social deroute
Hjælper: Hvordan forestiller du dig, at det kan ende på den måde?
Per: Hvis jeg ikke kan finde et andet job, vil jeg efter to år komme på kontanthjælp og så ryger huset. Jeg er heller ikke sikker på, at mit ægteskab vil kunne holde til det.
Hjælper: Lad os sige, at du er kommet på kontanthjælp og har mistet huset og din kone. Hvad vil du så gøre?
Per: Så bor jeg måske på herberg sammen med andre bumser.
Hjælper: Hvor længe tror du, at du vil blive ved med det?
Per: Fik lige en anden tanke. Hvis jeg hverken har hus eller kone, er der ikke længere noget, der binder mig, og jeg har altid ønsket mig at komme ud at opleve andre kulturer. Det kunne jeg måske gøre som ulandsfrivillig. (Per retter sig op og får tændte øjne)
Hjælper: Så hvad godt vil der kunne komme ud af en fyring?
Per: Jeg håber fortsat, at jeg ikke bliver fyret, eller at jeg vil kunne finde et andet job, hvis jeg gør. Men skulle det værste ske, vil det samtidig åbne for nye muligheder.

De spørgsmål jeg har i baghovedet, når jeg hjælper en person med at undersøge det værst tænkelige scenarie er følgende:

  • I din værst tænkelige fantasi hvor galt kan det gå?
  • Hvor længe vil det vare?
  • Hvad vil du gøre?
  • Hvis det værste sker, kan du se nogen mulighed for, at der også kan komme noget godt ud af det?

Ofte svarer den, jeg hjælper, selv på spørgsmålene, inden jeg når at stille dem.

Skal man altid gøre det, man er bange for?
Det kan være godt at gøre det, man er bange for, også selv om man er særligt sensitiv.

Situationer, som føles farlige, som fx at holde foredrag eller køre bil på motorvej, kan komme til at føles hjemlige, når man har gjort det mange gange nok.

Jeg har det eksempelvis ikke helt godt med at flyve endnu, men jeg satser på, at situationen kan blive ok for mig, når jeg har vænnet mig lidt mere til det. Jeg vil nemlig gerne have mulighed for at kunne holde foredrag i hele Europa.

Når vi gør det, vi er bange for, er vi i færd med at udvide vores handlefelt. Undgår vi derimod det, vi er bange for, risikerer vi at indskrænke handlefeltet.Det er dog ikke altid, jeg vælger at overvinde min angst.

I Stockholm kan man tage en elevator ned til tunnelbanen. Da jeg var der for nylig, kunne jeg se, hvordan andre steg ind i elevatoren og forsvandt ned under jordens overflade. Når jeg forestillede mig, at jeg selv gik ind i den, blev jeg stiv af skræk.

Jeg kunne godt have tvunget mig selv til at prøve det. Og jeg kunne have taget turen op og ned i elevatoren, indtil det kom til at føles hjemligt og ok for mig. Men som jeg sagde til mig selv: “Hvorfor skulle jeg det, når der også var en trappenedgang til tunnelbanen?” Havde jeg boet i Stockholm, havde jeg måske valgt anderledes.

Det er vigtigt at være opmærksom på, at vi har et valg.

Selv om der er noget, der gør os bange, behøver vi ikke undgå det – undgåelse kan blive en ond cirkel, hvor ens handlefelt bliver mindre og mindre. Vi kan vælge at udfordre angsten.

Hvis gevinsten ved at gøre “det farlige” er stor nok, vælger vi typisk at udsætte os for ubehaget og vænne os til den situation, der som udgangspunkt fylder os med frygt. Glæden, når nyt land er erobret, kan være gennemgribende og meget mere end alt ubehaget værd.

Læs mere om særligt sensitive og angst i min bog Elsk dig selv – en guide for særligt sensitive og andre følsomme sjæle. Boger er udkommet på 24 sprog og bestseller i Asien. Læs mere om bogen her

Du kan finde et TV-klip om særligt sensitive og angst på min  YouTube kanal: særligt sensitiv

Særligt sensitive og angst

2 thoughts on “Særligt sensitive og angst

  1. fandt ud af at min drivkraft var angst. Ved nu er jeg er særligt sensitiv Pga. Min meget særligerne træk Som min store indlevelse evne, retfærdighedsans. God til at tænke ud af boksen. God til at komme med lønninger. Har desværre blevet udnyttet med min hjælperen.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.