Særligt sensitiv – øv dig i at udholde dårlig samvittighed

Boguddrag:

At føle sig skyldig er ofte det samme som at være bange for andres straf eller vrede. Hvis Cecilie, som jeg fortalte om i bogens indledning, i stedet for at blive ved med at lytte ubegrænset til sin mands beklagelser, siger til ham, at hun fra nu af kun vil lytte til hans utilfredshed i en time om ugen, indtil han får gjort noget ved sit problem, vil han i en periode få det dårligt og sandsynligvis blive vred over afvisningen. Svendeprøven for Cecilie er at få det sagt. Mesterstykket vil være at udholde den efterfølgende skyldfølelse, så hun kan holde fast i sin beslutning.

Her er et punkt, hvor særligt sensitive ofte har brug for at øve sig i udholdenhed, så de kan blive mere rummelige overfor egne følelser af skyld og dårlig samvittighed.

Hvis du slet ikke kan holde ud at føle dårlig samvittighed eller skyld, farer du sandsynligvis rundt og forsøger at opfylde alle andres forventninger. Mange særligt sensitive lever på den måde og kommer til at lade sig bruge i andres undgåelsesdans.

Du kan godt øve dig i at udholde din skyldfølelse fremfor straks at gå i gang med at gøre alt muligt for at få den til at gå væk. For det, du i så fald gør, vil nogle gange være noget, der ganske vist gør andre glade på kort sigt, men som hverken tjener deres bedste eller gavner din relation til dem på lang sigt.

Er der nogen, der genkender?

Skyld og dårlig samvittighed

Uddrag fra bogen: ”Værktøj til hjælpsomme sjæle
– især for særligt sensitive, som hjælper
professionelt eller privat”.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.